Raliul Argeșului – o istorie de-a lungul a 18 ediții

Raliul Argeșului – o istorie de-a lungul a 18 ediții

Raliul Argeșului are o istorie îndelungată în motorsportul din România, fiind una din competițiile care a avut loc de-a lungul multor decenii. Cu o cultură a sportului bine înrădăcinată în județul Argeș, raliul a fost doar una din ramurile unde piloții locali au excelat. Începând cu 1971, Raliul Argeșului a desfășurat un număr de 18 ediții sub numele Raliul Pitești, Raliul Dacia și, în epoca modernă, Raliul Argeșului, fiind una dintre cele mai cunoscute competiții între raliurile românești în perioada anilor 1990. De asemenea, o ediție a Raliului României a avut loc tot pe probele speciale din jurul Piteștiului.
Prima ediție a competiției care a avut comandamentul în Pitești s-a desfășurat în 1971, când Aurel Puiu și Constantin Pescaru s-au impus la bordul unui Renault 8 Gordini, fiind urmați de Laurențiu Borbely și P. Hein pe locul secund, podiumul fiind completat de Marin Dumitrescu și Ștefan Iancovici. După cinci ani de pauză, competiția revenea în 1977 sub numele ”Raliul Dacia”, urmând a se desfășura pe macadam pentru 3 ani consecutivi, timp în care Eugen Ionescu Cristea, însoțit de Dan Amărică, pe o Dacia 1300, reușea o victorie, următoarele două ediții fiind adjudecate de Ilie Olteanu și Ovidiu Scobai, concurând tot pe o Dacia 1300.


Până în anii ’90, raliul nu a mai desfășurat nicio ediție timp de 14 ani, când macadamul argeșean vedea o generație nouă de piloți și copiloți: Raliul Dacia 1993 este câștigat de Ludovic Balint, pe o Dacia 1325, copilotat de Gabriela Stroescu, în timp ce Ștefan Vasile și Silviu Moraru, pe un model identic, se impun în ediția din 1994 a raliului.
• 1971 – Aurel Puiu
• 1977 – Eugen Ionescu Cristea
• 1978, 1979 – Ilie Olteanu
• 1993 – Ludovic Balint
• 1994 – Stefan Vasile
• 1995, 1996, 1997, 1998, 2000, 2001 – Titi Aur
• 1999 – Heinz Gollner


Între 1995 și 1998 are loc o demonstrație de forță a multiplului campion național absolut, Constanti ”Titi” Aur, care obține alături de Dumitru Boboescu (la bordul unui Audi Coupe S2 în 1995 și apoi pilotând o Toyota Celica Turbo 4WD) patru victorii consecutive, un record pentru competiția argeșeană. După ce în 1999 Heinz Gollner și Sorin Itu se impun la bordul unui Audi Coupe S2, Titi revine și obține alte două victorii. Începând cu anul 2000, raliul a avut parte de schimbări majore, numele fiind modificat din ”Dacia” în Raliul Argeșului, iar suprafața a fost schimbată de către organizatori de pe macadam pe asfalt. Astfel, la trecerea pe o nouă suprafață, Aur, însoțit în 2000 de către Boboescu (pe același model de Toyota Celica Turbo 4WD) se impune, ca mai apoi în 2001 să reușească a șasea victorie la Pitești, fiind însoțit de către Silviu Moraru pe un Seat Cordoba WRC.
Începând cu 2002, Raliul Argeșului a văzut un număr de 5 învingători diferiți în cele 5 ediții desfășurate, Bogdan Marișca și Sebastian Itu obținând prima poziție în 2002, la bordul unui Mitsubishi Lancer EVO VI, în timp ce în 2003 Dan Gîrtofan și Dorin Pulpea, pilotând un Seat Cordoba WRC, obțin prima victorie pe asfaltul argeșean. După patru ani de pauză, Raliul Argeșului 2007 îl are drept învingător pe echipajul Marco Tempestini & Dorin Pulpea, pe un Subaru Impreza STi, ca mai apoi, în ediția 2009, desfășurată pentru un singur an pe macadam, Jarkko Miettinen și Mikko Lukka să se impună la bordul unui Mitsubishi Lancer EVO IX. Revenit pe asfalt, Raliul Argeșului și-a desfășurat ultima ediție în 2010, când pe probele speciale de pe Transfăgărășan cel mai rapid echipaj a fost format din Gergo Szabo și Levente Csegzy.
• 2002 – Bogdan Marișca
• 2003 – Dan Gîrtofan
• 2007 – Marco Tempestini
• 2009 – Jarkko Miettinen
• 2010 – Gergo Szabo


În cele 18 ediții ale raliului, Constantin Aur este cel mai prolific pilot, cu 6 victorii și patru locuri secunde, în timp ce Ilie Olteanu a obținut 2 victorii în participarile sale în Raliul Argeșului. Cu 4 podiumuri (o victorie, un loc secund și două bronzuri), Dan Gîrtofan este unul dintre cei mai rapizi piloți care au luat startul în competiție, fiind urmat de Heinz Gollner (o victorie și un loc secund), Marco Tempestini (o victorie și un loc secund) și Bogdan Marișca (o victorie și două locuri 3) într-un ”clasament” al piloților care au urcat pe podiumul Raliului Argeșului.


Vom reveni cu podiumurile complete ale Raliului Argeșului, începând cu 1971 până în 2010, când s-a desfășurat ultima ediție a Raliului Argeșului.